CD&V Genk/ Antwerpen wil de logistieke samenwerking tussen Antwerpen en Genk bevorderen. Daarom organiseerde de Genkse CD&V afdeling op 30 november 2016 een Ondernemersavond in de gebouwen van Youston (Mondeolaan 1, 3600 Genk).
Luc vandeweyer, voorzitter CD&V Genk mocht er samen met gastheer Pieter Vansinghel, Youston niemand minder dan Marc Van Peel als gastspreker welkom heten om mee na te denken rond het thema ‘het verbinden van logistieke assen’.
Luc Vandeweyer :”CD&V Genk/Antwerpen wil de
logistieke as Antwerpen- Limburg - Genk via Albertkanaal en E313 versterken,
dat is ons doel. Daarom onderzoeken we verder om vanuit Genk
samenwerkingsverbanden op te zetten met de provincie Limburg (Gedeputeerde Erik
Gerits) en Stad Antwerpen (Marc Van Peel Schepen voor haven, industrie en
tewerkstelling, stad Antwerpen) en nv De Scheepvaart (ir. Chris Danckaerts).
Met zulke initiatieven als vanavond trachten we de Limburgse ondernemers te
versterken.”
Gedeputeerde Erik Gerits: “De logistiek is voor onze
provincie een sector met veel groeipotentieel, zowel op het vlak van jobcreatie
als op het vlak van ondernemerschap. Vandaag vormen de logistieke functies
immers 10% van de totale tewerkstelling in Limburg. Om verder te bouwen aan een
logistieke toppositie, zullen we moeten blijven inzetten op top-infrastructuur,
acquisitie en innovatie. Verder onderzoeken we hoe we het concept van Extended
Gateway kunnen vertalen naar een win-win voor zowel Limburg als Antwerpen. Ook
vanuit de werkgroep ‘Dry Port’ van Logistiek Platform Limburg zullen de nodige
contacten gelegd worden met de Antwerpse Haven. Zo blijven we inzetten op
logistieke samenwerking tussen beide regio’s.”
Kies voor
de Watersnelweg
De
filegevoeligheid van de autosnelwegen is iedereen bekend. Op elk ogenblik van
de dag worden we ermee geconfronteerd. De vaste files in de ochtend- en
avondspits staan er steeds vroeger en elk klein incident of ongeval zorgt voor
enorm tijdverlies. Ook de Vlaamse transportfederatie Febetra trekt vandaag aan
de alarmbel. Het Federaal Planbureau voorspelt bovendien nog eens 44 procent
extra vrachtverkeer tegen 2030. Dat er iets zal moeten veranderen, staat als
een paal boven water. Dat water en meer bepaald de binnenvaart bieden een
uitweg, letterlijk en figuurlijk. Onze Vlaamse waterwegen zijn niet verzadigd
en de binnenvaart zet in op just in time varen. De water(snel)weg ligt open en
de veiligheid op de weg zal er wel bij varen. Meer dan 80 procent van onze
Vlaamse ondernemingen ligt op minder dan 10 kilometer van een bevaarbare
waterweg. Heel wat bedrijven maken al gebruik van de binnenvaart, hetzij
rechtstreeks, hetzij via een containerterminal of regionaal overslagcentrum. Of
het nu gaat om bulkgoederen, containers of stukgoed, de binnenvaart biedt een
oplossing.
“Wij vragen
dan ook aan alle ondernemers om op zijn minst na te denken over de spijkerharde
voordelen die de watersnelweg hun te bieden heeft. Ze zullen merken dat de binnenvaart
een verrassend betaalbare, snelle en zeer klantvriendelijke transportmodus is
voor alle goederen die nauwelijks congestie, emissies of verkeerslawaai
oplevert”, aldus ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van nv De
Scheepvaart. Een schip van 1.200 ton kan in één keer evenveel lading aan als 50
vrachtwagens. Een transportmodus die borg staat voor voorspelbaar en
betrouwbaar vervoer. “Wij dagen de ondernemers uit om samen met ons te ijveren
voor de meest efficiënte oplossing voor hun logistiek en transport”,
concludeert Chris Danckaerts.
“Het
Havenbedrijf Antwerpen heeft er alle baat bij om een goede verbinding te
organiseren met het hinterland, het gebied waarnaar de goederen vervoerd
worden. Weg van Antwerpen maar ook in de omgekeerde richting: het is nodig dat
de vracht die naar de Antwerpse haven moet, vlot gegroepeerd wordt en dan via
het spoor of het water naar de haven kan. Dat hinterland omvat vele regio’s,
maar zeker ook Limburg. Het is dan ook logisch dat het Havenbedrijf een grote voorstander
en voortrekker is van het optimaliseren van de bestaande wegen naar Limburg, in
het bijzonder de waterwegen. Het Havenbedrijf was sterk vragende partij voor
het verhogen van de bruggen aan het Albertkanaal. Het is een nuttige maatregel
om goederen snel tot bij de consument te krijgen én vrachtvervoer van de weg te
halen. Want wat kan op de waterweg, belast minder de weg, een toekomstvisie
waar we aan willen blijven werken. Daarom is een samenwerking tussen het
Havenbedrijf en de Limburgse logistiek van het grootste belang,” zegt Marc Van
Peel.